Et par ord om forfatteren

Jeg har nok en anden indgang til mit forfatterskab end de fleste andre. Egentlig gik jeg på Kunsthåndværkerskolen og troede, jeg skulle være grafiker. Men undervejs begyndte jeg at skrive bl.a. musikanmeldelser - og nåede også at blive tilknyttet DR's B&U afdeling som free lance producer. Jeg fandt imidlertid hurtigt ud af, at det var en noget usikker indkomstkilde. I stedet søgte jeg ind i reklamebranchen som tekstforfatter. Og det har givet mig en karriere, hvor jeg har oplevet at blive både mangeårig medejer og kreativ chef på nogle af landets største københavnske reklamebureauer.
Her er et eksempel på en opgave, jeg har løst for Danmarks Rederiforening: En rekrutteringsannonce. Målet er at få flere unge til at søge ind på en af de danske søfartsskoler, så den danske handelsflåde ikke kommer til at mangle styrmænd og kaptajner i fremtiden.


Jeg har sideløbende skrevet artikler til aviser, magasiner og fagblade. Gennem 20 år har jeg undervist og holdt foredrag på bl.a. Den Journalistiske Efteruddannelse i Århus og København, Grafisk Højskole, Ålborg Universitet, Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev, Teknologisk Institut og et utal af statslige og private virksomheder. Jeg har også været ghostwriter og medforfatter på forskellige publikationer. F.eks. ”Udsigter”, en debatbog om boligen i den 3. alder, skrevet i samarbejde med lægen Henning Kirk og sponsoreret af forsikringsselskabet Tryg.
Jeg skriver stadig, men i dag primært som webmaster, f.eks. på det store turistsite for det sydvestlige hjørne af Danmark: www.mogeltonder.com
For flere år tilbage fik jeg lejlighed til at være med i et lille forskningsprojekt, hvor målet var at undersøge typografiens indflydelse på en teksts læsbarhed. Projektet viste, at det visuelle indtryk har stor indflydelse på læserens afkodning af en tekst - og lyst til at læse i det hele taget.
Den viden fik mig i gang med at lege med ord og billeder på en ny måde. Jeg begyndte at skrive digte, og i 1989 fik jeg mulighed for at udgive nogle af dem i antologien Et Ord Er Et Ord. Men det var først i 90'erne, da jeg begyndte at samle digte til en bog, at arbejdet rigtigt begyndte. For det viste sig, at der skulle gå mange år, før bogen lå færdigtrykt.

Jeg skriver stadig, men i dag primært som webmaster, f.eks. på det store turistsite for det sydvestlige hjørne af Danmark: www.mogeltonder.com